TIP NA PRÁCI S DĚTMI, KTERÉ "NEPOSEDÍ"
Tip, který mi v praxi pomáhá s dětmi, které "neposedí". Třeba někomu z Vás pomůže také.
Když dítěti řekneme: "Ještě chvíli vydrž." dítě to chápe nějak takto: "Seď i když chceš teď dělat něco jiného, budeme tu spolu bojovat tak dlouho, dokud jeden z nás nevybuchne".
Právě tu zmíněnou "chvilku" je dítěti potřeba vyjádřit nějak vizuálně. Co se mi v praxi osvědčilo:
1) S pomocí obrázků vyjádřit strukturu celé lekce. Obrázky pak jednotlivě po splněných úkolech odebírat.
2) Využít k vizualizaci postupu koleje a vláček a posouvat vláčkem podle úrovně spolupráce. Když dítě pracuje, vláček posunout vpřed. Když ne, může i couvat. Regulujeme tak onu "chvilku" podle nálady, energie, zájmu dítěte. Největším benefitem je, že dítě teď už "chvilku" vidí a chápe, jak asi dlouho bude ještě trvat.
Místo vláčku někdy používám pyramidy, třeba dřevěný strom viz foto. Za splněný dílčí úkol, přidáme jedno patro. Když je strom celý, přejdeme k dalšímu úkolu.
Na konci celé lekce by měla být slíbená nějaká malá odměna.